Ilkka Kortesluoma tuo urheilun markkinoinnin uudelle tasolle

| |

Urheilumarkkinointi on kehittynyt nopeasti viime vuosina, ja erityisesti COVID-19-pandemian myötä se on saanut uusia ulottuvuuksia. Ilkka Kortesluoma, joka toimii Philadelphia Flyersin myyntijohtajana, on yksi niistä henkilöistä, jotka ovat nostaneet urheilun markkinoinnin uudelle tasolle. Hänen kokemuksensa ja näkemyksensä auttavat yhdistämään perinteiset markkinointimenetelmät moderneihin teknologioihin sekä datavetoiseen myyntityöhön. Tässä artikkelissa tarkastellaan Kortesluoman uraa, hänen vaikutustaan markkinointiin ja myyntiin, sekä kuinka hän on onnistunut navigoimaan vaikeissa aikakausissa.

Kortesluoman tausta ja ura

Ilkka Kortesluoma on kotoisin Jalasjärveltä, mutta hän on tehnyt uransa urheilumarkkinoinnin parissa Yhdysvalloissa. Hänen uransa alkoi Suomessa Infront Sportsilla ja HIFK:ssa, mutta pian hän löysi tiensä Atlantin yli, missä hän on työskennellyt vuodesta 2008 lähtien. Philadelphia Flyersin farmijoukkueessa Phantomsissa Kortesluoma sai ensimmäiset kokemukset ammattimaisesta urheilumarkkinoinnista, joka avasi hänelle ovia NHL:n puolelle.

Kortesluoman työhön on aina kuulunut kova kilpailu ja jatkuva itsensä kehittäminen. AHL:ssä hän oppi seuran toimintatavat ja asiakassuhteet, sekä kehitti taitojaan myyjänä. Hänen sitoutumisensa työntekoon ja myynnin parantamiseen nosti hänet nopeasti ylös organisaatiossa, ja nykyisin hän vastaa koko Flyersin sekä Wells Fargo Centerin lipun- ja aitiomyynnistä.

Innovatiivinen lähestymistapa markkinointiin

COVID-19-pandemia muutti radikaalisti urheilumarkkinoinnin kenttää. Kortesluoma ja Flyers reagoivat nopeasti muuttuneisiin olosuhteisiin ja alkoivat kehittää uusia tapoja tavoittaa asiakkaita. Philadelphia Flyers on esimerkki seurasta, joka on osannut kaivaa esiin paikallisia yhteisöjä tukevia kampanjoita pandemian aikana. Tavoitteena on ollut pitää yhteydet faneihin auki ja luoda uutta sisältöä, joka tuo iloa vaikeina aikoina.

Kortesluoma korostaa, että vaikka kilpailu on kovaa, yhteistyö muiden paikallisten seurojen kanssa on enemmän säännönmukaisuus kuin poikkeus. Tämä on ollut erityisen tärkeää pandemian aikana, kun resurssit ovat rajalliset. Flyers on voinut jakaa tietoa ja parhaita käytäntöjä muiden lajiliittojen, kuten Philadelphia 76ersin ja Philadelphia Philliesin, kanssa, mikä on auttanut kaikkia osapuolia selviytymään haastavista ajoista.

Datavetoisen markkinoinnin voima

Urheiluseurojen havainnollistettu markkinointi vaatii nykyään paljon kerättyä tietoa asiakkaista. Kortesluoma on panostanut erityisesti datan keräämiseen ja analysoimiseen. Flyers on investoinut asiakkuuden hallinta (CRM) -järjestelmään, joka on tehostanut myyntiä merkittävästi. Tämä on mahdollistanut myyjille kerätä suuria määriä asiakastietoa, jonka avulla voidaan kohdentaa markkinointiviestejä entistä tarkemmin.

Kortesluoman mukaan markkinointiviestinnässä on tärkeää hyödyntää olemassa olevaa asiakaskuntaa. Hän on pyrkinyt rakentamaan sellaisia prospektoinnin polkuja, joissa myyjät eivät joudu soittamaan kylmiä puheluita, vaan heillä on käytössään lämpimiä liidejä. Näin myyjät voivat keskittyä kannattavampiin asiakassuhteisiin ja luoda laadukkaampia myyntimahdollisuuksia.

Tulevaisuus ja kehitysnäkymät

Urheilun markkinoinnin tulevaisuus näyttää lupaavalta, ja Kortesluoma on jättänyt vahvan jalanjäljen Philadelphia Flyersin organisaatioon. Hänen visiostaan datan ja teknologian yhdistämisestä on tullut osa seuran strategista päätöksentekoa. Kortesluoman mukaan on ratkaisevaa, että seurat investoivat osaaviin ihmisiin ja markkinointiteknologioihin, jotta ne voivat kilpailla tehokkaasti niin liigan sisällä kuin sen ulkopuolellakin.

Flyersin tulevaisuuden näkymät ovat hyviä, kun organisaatio hyödyntää datan analysointia ja asiakaskannan digitalisointia. Kortesluoma ja hänen tiiminsä ovat sitoutuneet kehittämiin tehokkaita markkinointistrategioita, jotka mahdollistavat seuran nostamisen NHL:n kärkiseurojen joukkoon.

Ilkka Kortesluoma on eittämättä keskeisessä roolissa urheilumarkkinoinnin uudistamisessa. Hänen työskentelynsä Philadelphia Flyersilla näyttää esimerkkiä muille urheiluseuroille siitä, kuinka perinteiset markkinointimenetelmät voidaan yhdistää moderneihin käytäntöihin, ja kuinka tärkeää on sopeutua muuttuviin olosuhteisiin nopeasti ja joustavasti.

Edellinen

Beelyn urheilijatiimi tuo huumoria ja tuloksia

Ida Hulkko – Ponnistaa huipulle upeilla suorituksilla

Seuraava

Jätä kommentti