Timo Hakkarainen: Innovatiivinen liiketoiminta urheilun kentällä

| |

Timo Hakkarainen on noussut keskeiseksi nimeksi suomalaisessa urheilu-liiketoimintakentässä, erityisesti kun puhutaan innovatiivisista markkinointistrategioista ja kumppanuuksista. Hänen työnsä Bolt.Worksissa on saanut huomiota, ja hänen visionsa ovat herättäneet keskustelua alalla. Hakkarainen on osaltaan muuttanut käsitystä siitä, mitä urheilumarkkinointi voi olla. Artikkelissa tarkastellaan Hakkaraisen saavutuksia, strategioita ja hänen vaikutustaan urheilun liiketoimintaympäristöön, jossa perinteiset mallit kohtaavat nykyaikaisen teknologian ja käyttäjälähtöisen ajattelun.

Mahdottomasta tuli mahdollista

Kuka olisi uskonut, että Bolt.Works, rekrytointiyritys, joka on tuttu teollisuuden, logistiikan ja rakentamisen alalta, voittaa suuret urheiluseurat kuten HJK kumppanikseen? Tämä oli aluksi pelkkä haave Timo Hakkaraiselle. Kun HJK:n myyntimiehet tulivat tapaamaan Hakkaraista, yhteistyö vaikutti aluksi mahdottomalta. Kuitenkin keskustelujen aikana avautui uusi mahdollisuus. Telia tai muu nimikumppani saattoi olla päättämässä yhteistyöstään, ja Hakkarainen päätti tarttua haasteeseen.

Hakkarainen näki mahdollisuuden investoida HJK:n kotistadionin, Töölön jalkapallostadionin, nimikumppanuuteen, nyt tunnettuna nimellä Bolt Arena. Tällaiset investoinnit olivat rohkeita mutta näyttivät myös Hakkaraisen kunnianhimon. ”Aluksi hallitus oli tyrmistynyt ehdotuksestani, mutta monien keskustelujen jälkeen he ymmärsivät investoinnin merkityksen,” Hakkarainen kertoo. Hän uskoi voimakkaasti, että tämä yhteistyö voisi nostaa yrityksen tunnettuutta ja asemaa.”

Tavoitteena haastaa alan suurimmat

Bolt.Works on kehittynyt huomattavasti lyhyessä ajassa. Yritys, joka aloitti neljän miljoonan euron liikevaihdolla, on kasvanut jo 31 miljoonaan euroon. Timo Hakkarainen vertaa yrityksen kasvua urheilun kontekstiin: siinä missä huippu-urheilijat tähtäävät mestaruuteen, myös Bolt.Works tavoittelee suuria asioita. Vaikka yhtiön voimat ovat edelleen vaatimattomat verrattuna alalla toimiviin suuryrityksiin kuten Baronaan ja Eezyyn, Hakkarainen on varma, että vision ja rakenteiden kautta he voivat tehdä vaikutuksen.

”Kasvu ei tapahdu yhdessä yössä. Hyvin suunniteltu strategia yhdistettynä markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen menestyy parhaiten pikemminkin pitkällä aikavälillä,” Hakkarainen toteaa. Tämän määräyksen mukaisesti yhtiön on kyettävä sopeutumaan ja kehittymään jatkuvasti sekä markkinatilanteen että työntekijöiden tarpeiden mukaan. Tavoitteena on myös kehittää teknologiaa, kuten tekoälyä ja koneoppimista työhakuprosessin parantamiseksi.

Sponsorointieuroja jaetaan harkiten

Timo Hakkarainen on myös tunnustautunut jalkapallomieheksi ja ymmärtää sponsoroinnin merkityksen yrityksen markkinoinnissa. Bolt.Works keskittyy sponsorointirahansa sijoittamiseen johtaviin urheiluseuroihin, joissa on vahva paikallinen yhteisö. Tällä hetkellä yhtiö tukee HJK:n ohella useita jääkiekon liigaseuroja, pesäpalloseura Seinäjoen Mailajussit sekä lentopalloseura Karelian Hurmos.

”Sponsoroinnissa on tärkeää, että voimme perustella valintamme. Emme halua vain näkyä peliasussa, vaan etsimme kumppanuuksia, jotka tarjoavat aitoa yhteisöllisyyttä,” Hakkarainen toteaa. Bolt.Works jakaa sponsorointieuroja myös maantieteellisten liiketoiminta-alueidensa mukaan, ja sponsorointipäätökset tehdään huolellisesti. Yhtiön markkinointibudjetti on yksi prosentti liikevaihdosta, mutta tarvittaessa sitä voidaan kasvattaa.

Kohti kansainvälistymistä ja uusia toimialoja

Bolt.Worksin tulevaisuus näyttää lupaavalta. Hakkarainen puhuu kansainvälistymisestä ja uusille toimialoille laajentamisesta. Yritys on tällä hetkellä vahvasti kiinni teollisuudessa ja logistiikassa, mutta Hakkarainen uskoo, että heidän kehittämä teknologia mahdollistaa kehityksen myös muilla aloilla. ”Mikäli laajennamme toimintaamme muihin sektoreihin, meidän on kuitenkin hallittava sektorin logiikka täydellisesti. Haluan meidän saavuttavan korkeita standardeja, ei vain kokeilemaan,” hän toteaa.

Hakkaraisen johtamistaidot, yrityksen kehittämisstrategiat ja kyky nähdä mahdollisuuksia muuttuvassa urheiluliiketoiminnassa tekevät hänestä keskeisen hahmon Suomen urheilukentällä. Hänen vankka usko innovatiivisiin markkinointistrategioihin ja yhteistyöhön paikallisten seurojen kanssa on muuttanut Bolt.Worksin asemaa alalla ja haastanut perinteiset toimintatavat. Urheilumaailma tarvitsee lisää tällaisia visionäärejä, jotka uskovat eettisiin ja osallistaviin liiketoimintamalleihin.

Edellinen

Kymmenen inspiroivinta urheilijaa historiassa

Kymmenen mielenkiintoista urheilutreettipodcastia

Seuraava

Jätä kommentti